Wednesday, December 28, 2011

running man !

 Salam Nuriznabilah .

                                         

  aku mahu an baju uh !
 ad spe2 baik ati nx tolong beli an baju uh at aku ??
 *muka x aw malu
 haha .
 dha lame aku mencari baju ney ,
 tapi x jumpe2 ,,
 huhuu ..
 ---------
 thanx too indera ibrahim ..
 coz tlg aten yerp cr baju uh !
 thanx sangat2 !

Tuesday, December 27, 2011

Karakter biasa/menyampah di facebook

 Salam Nuriznabilah .

        
                                           
    


   

 
  
 
   

 sekian ,
 wassalam

Sunday, December 25, 2011

Rakyat Malaysia Susah Ucap Terima Kasih.


PUISI: HARGA SEBUAH TERIMA KASIH

Ah! Berat mulutku!
Malaslah aku,
Haruskan menyebut itu?
Mengapa perlu?!
Itu kah alasanmu?
Apakah susah kata itu?
Perlukah kau bayar itu?
Apakah rugi keringatmu?
Hanya menyebut itu?

Kau minta dibantu,
Tidak? Tidak kau minta itu??
Tapi mereka yang mahu,
Sungguh egonya kamu,
Tidak menyebut, walau satu,
Kau janjikan balasan?
Bukan itu yang mereka pinta,
Kerna datangnya dari keihklasan
Tak terfikir mahu apa-apa,

Tapi kau!
Lansung tak hiraukan,
Apakah nilai keikhlasan?!
Mampukah kau nilaikan???
Mampukah kau hargakan???

Tidak kawan!
Ringgit tak boleh melawan,
Walau dengan jutaan,
Untuk usaha dari keikhlasan,

Cuma,
Tidak ternilai sudah jika,
Sekadar kau merintih,
Terima kasih..

                                                     

*terima kasih buat rakan semua! sahabat blog, follower, pengunjung setia, dan
terutamanya mak, abah serta keluarga~ ;)

Tuesday, December 13, 2011

maksud sebalik mimpi ??

 Salam Nuriznabilah ..

 erm ,
 mimpi ney berlaku selepas aku jaga 2 owg adik kecil aku yang sakit ,,
 then aku tdow blQ lam kowl 4.30 pagi ..
 dalam mimpi uh aku dapat prgi menunaikan umrah wif atuk n nenek aku ,
 pelbagai dugaan sebelum aku pergi mengerjakan umrah uh .
 macam2 aku lalui ,
 tapi , alhamdulillah , berkat kesabaran dan ketabahan aku ,
 aku selamat sampai ke mekah ,
 perasaan terharu , bersyukur n x dpt aku ugkap an ..
 linangan air mataku mengalir dgn pantas sekali , tanpa aku sedari ..
 melihat sahaja kaabah d hadapaku ,
 aku rebah sambil bersujud syukur kepadaMu ya Allah .
 tup2 ,,
 aku tersedar dari mimpi too sambil linangan air mate ,,
 igat an aku menangis lam mimpi ja , p , sebaliknye .
 aku termenung seketika ,
 ya Allah ,
 ada apa dengan mimpi hambaMu ini ya Allah ..
 *air mate x henti2 mengalir
  .............
 then aku terpikir ,
 kenapa aku x pergi bersama mengerjakan umrah bersama orang tua aku ??
 kenapa ??
 ada apa sebenarnye ?
 huhuhu ..
 mungkin  Allah memberi 1 petunjuk lam mimpi aku uh ..
 ..........
 erm ,
 aku ingin berubah sebelum aku mati !
 x kira pelbagai dugaan n rintangan yg aku kene lalui ,,
 aku ttp kene kuat !
 InsyaAllah .

 mkin lme aku mgrang ,
 mkin laju air mte aku ,,
 huhu ..
 syukran ya Allah ..


 sekian ..
 wassalam ..

Saturday, December 10, 2011

kawan terkilan dengan sikap aku ??

 Salam Nuriznabilah ,

 aten ,
 makin lame , makin aku rase terkilan dengan perangai ko .
 ko nx aw sebab pe ??
 sebab...
 owg nx itu , nx ini , ko ikut ja an ..
 x kire r ko kene korban an mse or nyawa ko un kan ?
 sume uh ko tolak ketepi .
 sebab pe ??
 sebab manusia yang bergelar sebagai kawan ko ,
 bila owg mntak tolong , ko x pernah nx tolak an ,
 kecuali ko tol2 x ley nx tolong ..
 tp , bila ko mintak tolong or pape , cm2 alasan dyeowg bagi !
 law aku mrh an , ko ckp x pe , bse la too ,
 mybe dyeowg ada kerja ..
 kepale hontak ko !!
 ko bkn aw , dye kluar ngn Bf/Gf dye ka ..
 then bagi cm2 alasan at ko ,
 ok , fine ! aku aw ko mmg jnis mcm uh ..
 tp , ko x ley selalu accept ja bila owg mntak tolong too , 
 bukan aku nx hasut ko ,
 tp , ko un kene r pk ,
 yela , owg tengok ko selalu ja hepy an ?
 cm ko x de pape masalah un ..
 tp , dyeowg x tahu ko uh selalu ja sakit ,
 ko , pandai sorokkan kesakitan yang ko alami uh ,,
 huh !!
 bab duet un 1 hal ,
 owg nx pinjam duet , ko bagi ja an ??
 x kira r dye uh bayar balik or x ,
 adoi ..
 duet parent ko bg uh bkan untuk memberi kesenangan at owg len .
 tp , untuk ko ,
 ney x , law owg swoh blnje or pape , ko ikt ja . 
 nx kate lurus bendul , mmg x sesuai ngn ko ,
 ermm ,
 aten2 ,
 aku aw , niat ko uh ikhlas ,
 tp , x an sume bnde ko nx korban an untuk ko pnye kwn ,
 aku aw diri ko cmne dr A to Z ..
 x perlu nx sorok sume uh dari aku,,
 aku always perhati sikap ko uh ,
 owg wt jaat cmne un at ko , 
 ko wt x aw ja an ..
 tp , law bnde uh tol2 wt ko trse , mmg ko tuuttt ...
 ko fhm an mksud aku ?
 ko renung2kanlah kate2 aku uh ,


 huh !!
 salah ke aku buat sume uh slme ney ??
 adoi ,
 lepas aku kene hentam d kawan aku ney ,
 aku always terfikir ,
 mmg ada kebenarannye ,
 p , cm uh lorh ..
 aku an ,
 dengar sekejap ja ..
 hahaha ..
 cowie geng ,
 aku try ubah ckt peragai aku ney ..
 thanx 4 all aw ,
 x sgke lop slame ney ko ambil berat pasal aku ,
 thanx bangat2 aw geng .
 *terharu derr

 sekian ..

Friday, December 9, 2011

hilang bosan n tekanan wif dee !

 Salam Nuriznabilah .

smlm aku p lorh jln2 wif dee ea ..
kteowg same2 bosan ..
 so , aku un ajop r p bandar ..
huhuu ...
....................


ney c sos tomato .
heehehe ...

pnt mrntau bandar owg ,,
so , p mam lorh lop ..
lapo !!!


 smbl2 mam uh , aku trpndang mamat2 ney ..
tersentap un ad ..
 sal ??
 kowg tgk lorh bju skowla uh , cm2 dsign ad .
 hahahha ..
law aku rela blik tukar baju lu ..
malu wey !!

yum3 !!



                                                           tekun law bab2 mam ea ..
                                                                      hahahaha ..



 x puas mam ag c dee ea .
p lop bli mknn ..
 adoi ..

 sempat ag poss !

 tme ney pling lwak ,
kak cshier uh wt krje gljos skli ,
x aw bnde ..
tkn kybord cm nx mrsk an ja ..
hahaha ...



anwy ..
thanx kawan !

Thursday, December 8, 2011

befday Bff !

 Allah selamat an kamoo ,
 Allah selamat an kamoo ,
 Allah selamat an honeysweet ifA .
 Alah selamat an kamoo ..

 yunk !!
 slmt ulang taon yg ke-18 .
  smg d pnjg an umr , d mrh an rzki , d rhmti olehNya n alwys scess in ur life ..
 yeah !!
 aQ sje ja mlewat an utk wish at ko .
 hehhe ..
 jgn mrah aw ..
 .............
 taon ney x ley wt cm taon lps ..
 coz ko jaoh dr aQ ..

 *stkt dungun ja da jaoh ,
 hahaha

 .

 ney yg taon lps pnye .
 haha .
 smple ja .
 too ja yg aQ mmpu wt utk ko yunk ..
 huhu ..
 *cowie taw ,



      ifa + aten + erah = adQ erah yg menyibuk ! haha

 kenangan hanye tggal kngan ..
 huwaa ..
 sob2 !

 smg ari2mu bhgia d smpg yg trcyg ..
 yeah !!

*cyg ko ktat2 !
*bff

Wednesday, December 7, 2011

ManUsiA

  bila di swoh mlkukan pkre baik ,
 beribu alsan d beri ,
 nx mkn la , nx tdow la , nx too la , nx ney la ..
 neQ heran aq ..
 bnd aq swoh wt un , 4 akhirat kelak jgk ..
 bkn pe un ..
 dmi kbaikan kita sebagai umatnye ..
 ..............
 lapang sblm sempit
 kaya sblm miskin
 sihat sblm skit ..
 hidup hnye smntre weyh !!
 MATI ITU PASTI !!

 *ckap untuk k'baikan b'same jgak

 #lawteraseuhcpt2bawabertaubat

Sunday, December 4, 2011

maw jual ini camera mEyh ! (sony a390 )

Salam Nuriznabilah ..





sony a390..kitlens 18-55,zoom lens 55-200,speedlite cybertik df mz45,memory crd 8 gb,digic eye wide converter lens n beg silang sony...sy igt nk jual smue nie dlm hrga rm1___ ..
 hrge ley nego ag ..





spe2 yg b'minat infm sy ..

:: HATI SANG PEREMPUAN ::

 Salam Nuriznabilah ..



Betullah,
Bila orang yang sering merasa kesusahan di dunia,
Sekali dicelup ke dalam syurga,
Mengakunya,  ‘aku x pernah merasa susah!’
Dan bila orang yang selalu berada dalam nikmat hidup di dunia,
Bila sekali dia di celup dalam neraka,
Katanya ‘aku xpernah merasa nikmat!! Tuhan tak adil!’
Semoga Allah tak pesongkan hatiku dengan dugaan kali ini,
Semoga aq tak pernah fikir untuk salahkan Pencipta aq,
Semoga aq tak guna perkataan ‘kalau’ menyalahkan takdir,
Semoga aq berfikir masih di dalam ruang kewarasan aq,
Hati perempuan yang ampuh,
Tapi kenapa ya?
Takde yang dapat selami,
Sekuat mana sebuah kata-kata,
Boleh disangkah dengan satu perkataan je,
Dan bila maaf yang aq ucap berkali-kali,
Takde makna bile yang lain ucapkan pada si hati,
Betullah,
Kadang-kadang kita tak boleh harap hati orang lain sama macam hati kita,
Kadang-kadang Si Petala(syaitan)  yang merasa diri hebat tu berjaya kalahkan hati,
Sekuat mana pun iman seseorang,
Sebanyak mana solat yang didirikan,
Bila sesal dan takbur, dengki dan ego ditunjangkan bersama,
Bila hati dirajai lebih dari kecanggihan akal,
Mana sorok iman?
Mana sisipan sabar?
Allah, peliharakanlah hatiku
SubhanAllah
Alhamdulillah
Lailahaillallah
Allahuakbar
Robbana latuzi’ qulubana
Janganlah Kau pesongkan hati kami, Ya Allah
Janganlah Kau pesongkan hati kami, Ya Allah
Janganlah Kau pesongkan hati kami, Ya Allah
Ihdinassirotalmustaqim..
Tunjukkanlah kami ke jalan yang benar..
Dan semoga dugaan ini sebahagian daripada petunjuk yang selalu Kau janjikan..
Dan semoga petunjuk ini menuju keredhaanMu, ya Allah..
Dan semoga segala keping hati di sekitar aq,
Sentiasa diberi ketenangan dan di bawah bimbingan Mu ya Rabbi..
Dan semoga hati setiap perempuan di kelilingku,
Di singgahi nur petunjukMu, ya Allah..
Amin..
Amin..
Amin..

Bersyukurlah , Allah Ciptakan Semuanya Bersebab :)

Salam Nuriznabilah ..


Bersyukur dengan ape yg diciptakan ALLAH . sesetengah org , xpuas dengan apee yg ALLAH ciptakan , mmg laaa . aku pon xpuas , bukan xpuas , tp TAK cukup puas lagi . sbb org lain ade ape yg aku takdee , heh . kn kn ? semua org mesti merasai ituuu . HEE . Bersyukurlahh kalau ALLAH ciptakakn kita BUTA . sbb ape ALLAH ciptakan kita buta ? sbb ALLAH xnak kita tengok benda yg tak senonoh , benda yg mmg xpatot ditengok . Bersyukurlah kalau ALLAH ciptakan kita BISU , sbb ape ALLAH ciptakan kita bisu ? sbb ALLAh xnak kita cakap benda yg tak senonoh dengan orang lain . sbb ALLAH xnak kita mintak nak minom benda HARAM tuu .  Bersyukurlah kalau ALLAH ciptakakn kita kurang keupayann utk BERJALAN , sbb ape ALLAH ciptakan kita kurang keupayann kita BERJALAN ? sbb ALLAH xnak kita melangkah pergi kee tempat2 maksiat . tenpat2 kotor . Bersyukurlah kalau ALLAH jadikan kita SERDAHANA . sbb ape ALLAH jadikan kita serdahana ? sbb ALLAH xnak kita jadi tamakk . xnak kita berlagak . Bersyukurlah kalau ALLAH jadikan kita BERADA , sbb ape ALLAH jadikan kita berada ? sbb ALLAH nak uji kita . nak uji tahap nafsu kitaaa . semua benda kat dunia nie bersebab laa . cer korg fikirr kn kn :)

Bersyukur lahh :)


 sekian sahaja coretan saia .

Jual Badan Sebab Nak Dapat Duit ?

cerita nie dari sumber2 yg boleh di percayai ea , haha , bukan novel ke ape niee :)
ade satu mamat nie , dia 31 tahun , MUDA lah lagi kn , dia nie pemaju perumahan , kira org berduit laa jugak kn . ade isteri sorg jee , hahaha . keje pegawai bank . mansyukk laa kn .ade bpe org anak tu xpasti laa .

lelaki nie ade simpan *STOK . STOK dia dok jauh laa dari diaa . xtaw laa ade suami ke tak . ade anak perempuan , xtaw umo bpee laa kn .lelaki nie bagi STOK dia rm3000 sebulan kalau LAYAN . banyak wooo . semakin bulan , semakin menaik ohh ? sebulan rm6000 pulakk . kalau anak dia LAYAN , akan jadi rm10,000 sebulan . gilaa kn ?

dia jual anak dia utk duit ohh ? lelaki tu cakap , anak perempuan dia xpyh xlayan mcm mn STOK dia layan , anak STOK tu akan layan mcm mn lelaki tu nakk . gilaa babi ? mak dia xgunaa oh ! kesian kn , muda2 dah jadi cmtuu . duit boleh ubah manusia berubah jadi cmtu .

mcm mn lah perasaan isteri dia kalau kantoi kn , dengan anak perempuan dia lagi . xguna betol !
nafsu binatang kot . xcukup sorg isteri , amek lagi org lain , cmpur lagi anak dia . woo . tu pon xpuas lagi , ajak lagi org lain layan dia . BODOH gila .

ENDs*



Friday, December 2, 2011

about lit. sys .

 Salam Nuriznabillah .

 mownink2 !!
 spe yg lom bgn solat sbuh uh , bgn lorh ..
 hehe ,
 aQ aw ,
 pagi yg mendung cmney , bez lyn tdow an ?
 ish3 !
 cowie lorh x dpt b'boloxs at cney smlm ..
 adq aq gne laptop ..
 huhuhu ..
 *kesulitan yg b'laku amt d kesali
 .................
 blik pd topic at ats uh ' about litter sys ' .
 who ??
 msty lorh adQ prmpuan aq yg sowg ney haa ..
 nme dye fatin jgk ..
 same wif me !!

 jz yg blkg ja len ..
 pe kne ngn dye ??
 haaa ..
 nx aw ??
 adq aq sowg ney p'diam , p, berisi ..
 kowg nx aw npe aq ckp cm uh at dye ??
 hahaha ..
 .............
 nx d pendek an cter ,
 form 2 da pndai b'couple2 uh ..
 perghh !!
 klh aQ ..
 haha ..
 yg part aq nx ske ..
 time bce msg dye scr 'senyap' ..
 hahaha ..
 ble bke ja at inbox ,
 wow !!
 sume boys derr ..
 3 kpg ja t'selit nme p'puan ..
 aq un bce lorh msg yg boys anta uh ,
 sume msg mnsuk kalbu ..
 ish3 !!
 pggln lop 'baby' n 'abg ' (mmg nome , p, utk prgkt dyeowg lom ssuai , haha )
 wow !! 
 *tersentap yg kbrpe kli nth 
 klh aq couple tme dulu2 ..
 aq jz 'saye' n 'awk' ja ..
 x de r lop cm adq aq ..
 KITE MEMANG KONTRA !
 *bak kte c vFp
 haha ..
 acik2.. 
 mkin mju ko acik ..
 p , acik kne igt ,
 jgn prnah sesali sume ney ..
 igt uh !!


 > solat jgn tggl !!
 > jg maruah k'luaga n diri sendiri ..
 > jg dri beQ2 
 > do the best in your PMR 2012 ..


 sekian coretan b'boloxs dr " saia "

Wednesday, November 30, 2011

nike AirMax90 !!

 salam Nuriznabilah ..

 come2 ,
 nx cter sal smthg aQ nx , p , kne pk bnyQ kli ..
 sal ??
 haha !!
 aQ ney bnyQ bnde brknn ,
 p , lps bli , gne pown jap ja ..
 ' membazir '
 huahua ..
 u noe me ..
 .......................
 
 ney bnd yg aQ nx :::
 1st :
 
 2nd :


3rd




 4..
Image Detail
 x kre r cmne un ..
 jnji jnme adidas n nike !!
 waiting !!

Would Scout Jamboree 2011 ..





 Salam Nuriznabillah .

 jamboree da hbs !
 yeah !
 wlau un da berlalu bbrp ari , aQ miz u all !!
 huhu ..
 yela , bkn sng nx jmpe an ??
 sowg duQ at cney , sowg duq at c2 ,
 lorh msg2 duq jaoh2 ..
 cmne r nx ketemu meyh !!
 huwaaa ..
 * vfp jgn slh fhm lop 

 ...................

 ney ja kngn yg dpt aQ lkar an at sne ::



                                                   --    Time ney at subkem Indonesia --


     

  -- cikgu yg x prnh jemu lyn karenah ank muridnye --




                                        -- barisan bakal2 pemimpin ' pengakap kelana ' -- haha


 -- wif krte Sri Paduka Baginda Yang di-pertuan Agong Al-Wathiqu Billah Tuanku Mizan Zainal Abidin --
                                                                                                   
                -- if subkem cambodia -
               
               
                   -- wif kontijen sabah --

      -- wif kontijen indonesia vs cambonia vs sabah vs sarawak --

  --ney lorh dwn utama yg m'muat an 10,800 owg p'serta --



   bnyQ ag x d upload ..
   huhuhu ..
   cowie ..

  skian ,,

Friday, November 25, 2011

anDai dye pergi dulu sebelum mu ??

Andai dia pergi dulu sebelum mu, sapuhlah air mata dan teguhkanlah jiwa. Kita yang masih hidup perlu menyambung perjuangannya. Tidak mengapa bersedihlah seketika. Itu fitrah jiwa. Namun sederhanalah kerana esok kau mesti bangkit semula. Katakan pada diri, ya... kau telah pergi, pergi bersama doa ku. Kau tunggu di sana, pasti aku akan menyusul nanti!
Andai dia pergi dulu sebelum mu, tanyakan pada hati mu yang sebati dengan hatinya, apa yang dia inginkan jika dia masih di sisi? Renung wajah anak-anak mu, lontarkan fikir melampaui kesedihan. Anak-anak mu punya masa depan. Di tangan mu segala cita-cita dan harapan. Jangan sampai nestapa ini menjadi halangan. Apakah kau tega mengecewakan?
Andai dia pergi dulu sebelum mu, katakan pada diri, akan ku galas amanah ini. Sekiranya terpaksa bertongkat dagu pun, aku tidak akan lemas dipagut sendu. Berjuanglah, agar dia bisa senyum di Barzakh itu. Oleh nukilan doa anak yang soleh dan solehah. Kalau benar cinta itu setia, anak-anak itulah titiannya. Di jambangan munajat, di taman ibadat, tentu ada sungai pahala... yang mengalir selamanya..
Andai dia pergi dulu sebelum mu, walau pun dia tidak akan kembali lagi, tetapi itu akhir pertemuan. Dulu kita bertemu untuk berpisah. Kini kita berpisah untuk bertemu. Inilah jalan takwa yang telah dilalui oleh Siti Aishah, Siti Habshah, Ummu Salamah, Mariah Qibtiyah bila ditinggalkan Rasulullah. Syukur kau terpilih untuk melalui jalan mujahadah. Mujur kau ditakdirkan merasai mehnah Ilahi – tradisi hidup Ummahatul mukminin yang ditinggalkan suami!
Andai dia pergi dulu sebelum mu, sibuklah diri mu. Beribadahlah sehingga kau letih untuk merasa sedih. Gembirakanlah hati mu dengan menggembirakan orang lain. Carilah peluang kebajikan dan kebaikan yang bertaburan. Bila sesekali kesedihan datang tanpa diundang, berwuduk dan bacalah Al Quran. Dirikanlah solat, sesungguhnya solat itu satu kerehatan. Begitulah setiap kali Rasulullah SAW bila terasa gundah... diadukan kesedihan kepada Allah.
Andai dia pergi dulu sebelum mu, bisikan ke dalam hati mu yang paling dalam. Dia bukan milik ku. Dan aku pun bukan miliknya. Pemilik segala ialah Al Malik. DIAlah yang memiliki dan menguasai segala-galanya. Pada kita hanya amanah, sampai masanya terpaksa diserah. Jangan ada rasa dimiliki, dan jangan ada rasa memiliki. Bila terasa sepi, jangan katakan aku sepi... tapi katakan pada ku sentiasa ada pemerhati.
Apa lagi yang boleh menggugat kebahagiaan seseorang manusia yang lebih hebat daripada kematian? Kemiskinan, kesakitan, celaan, kekalahan dan lain-lain ujian hidup adalah kecil berbanding kematian. Kematian adalah "pemutus" segala kebahagiaan. Sama ada, kita ditinggalkan oleh orang yang kita sayangi. Atau kita sendiri meninggalkan mereka. Saat itu, adalah saat yang paling derita.
Jika kematian dikatakan boleh mencabut kebahagiaan, belajarlah daripada Rasulullah SAW.Baginda telah menghadapi kematian orang yang tersayang secara berturut-turut sepanjang hidupnya. Bermula dari alam rahim, baginda telah ditinggalkan oleh ayahnya Abdullah. Enam tahun kemudian, ibunya Aminah meninggal dunia. Tidak lama kemudian, semasa masih dahagakan kasih-sayang, datuknya Abdul Mutalib pula pergi buat selamanya. Tinggallah dia dalam pemeliharaan ayah saudaranya, Abu Talib.
Ketika masih perlukan perlindungan Abu Talib, Rasulullah SAW ditinggalkan lagi. Abdul Talib meninggal dunia ketika keislaman begitu didambakan. Sedangkan sebelumnya, Rasulullah saw telah kehilangan isteri tersayangnya Siti khadijah... Lalu tahun itu dinamakan tahun kesedihan!
Baginda diberi enam orang anak lelaki yang meninggal semuanya sewaktu kecil. Anak-anak yang ketiga dan keempat, meninggal dahulu di hadapan matanya. Alangkah rindunya untuk mendapat cahaya mata lagi, lalu Rasulullah SAW dikurniakan anak lelaki, Ibrahim. Kebetulan rupanya amat mirip dengan baginda. Tetapi Ibrahim juga meninggal dunia ketika sarat menyusu.
Lalu ditumpukan kasih sayangnya kepada cucundanya Hasan dan Husin. Sangat dimanjakan, sehingga pernah sujudnya sedemikian lama hanya untuk memberi waktu agar cucunya turun dari belakangnya. Namun, dari ilham Ilahi, baginda telah tahu bahawa ada peristiwa besar bakal menimpa keduanya. Baginda hanya memberitahu salah seorang daripadanya bakal mendamaikan perselisihan besar. Dipendamkannya tragedi pembunuhan yang bakal dihadapi oleh Husin di Karbala.
Begitulah Rasulullah menghadapi saat perginya orang yang tersayang. Lalu bagaimana pula keperibadiannya ketika baginda sendiri pergi meninggalkan orang yang tersayang? Sejarah menceritakan bagaimana ketika baginda terbaring di hamparan yang telah tua, berselimutkan kain kasar manakala minyak pelita lampu rumahnya hampir kehabisan... ketika itulah baginda menyebut, "rafiqil a'la, rafiqil a'la – teman daerah tinggi (Allah), teman daerah tinggi!"
Dalam "kamus" kehidupan para muqarabin (orang yang hampir dengan Allah), tercatatlah ungkapan bahawa mati itu adalah syarat menemui cinta. Ya, begitu rindunya baginda untuk bertemu Allah – cinta hakiki dan sejatinya. Itulah teman daerah tinggi yang sangat dirindunya. Perginya dengan tenang walaupun demam panas yang dihidapinya dua kali ganda yang dialami manusia biasa.
Namun begitu, di saat sakaratul yang begitu hebat, masih sempat baginda berpesan tentang solat. Untuk siapa? Siapa lagi kalau bukan untuk kita... umat yang akan ditinggalkannya.
Semua orang mengakui hakikat bahawa mati itu datang tiba-tiba. Tetapi aneh, manusia yang pasti mati itu terus hidup sambil lewa.
Ketika segala tragedi dan ujian menimpa, Rasulullah SAW tetap bahagia. Bahagia inilah yang digambarkan oleh pembantunya, Anas bin Malik dengan pengisahannya:
"Aku telah menjadi khadam Rasulullah SAW 10 tahun lamanya. Maka tidak pernah baginda berkata atas apa yang aku kerjakan: "Mengapa engkau kerjakan?" Tidak pernah pula baginda berkata atas apa yang aku tidak kerjakan: "Mengapa engkau tidak kerjakan?" Tidak pernah baginda berkata pada barang yang ada: "Mengapa ada pula barang ini?" Tidak pernah baginda berkata pada barang yang tidak ada:"Alangkah baiknya kalau barang itu ada." Kalau terjadi perselisihan antara aku dengan ahli keluarganya, baginda akan berkata kepada keluarganya: "Biarlah, kerana apa yang ditakdirkan Allah mesti terjadi!"
Inilah bahagia yang dialami oleh Rasulullah SAW. Aku cuba mencungkil sekelumit rahsia kebahagiaan yang hakiki ini. Mudah-mudahan kita akan dapat menghayati kunci kata di sebalik model insan yang paling bahagia ini. Kunci kata itu tepat dan padat , ana abdullahi walan yudhi'ani , aku hamba Allah, DIA tidak akan mengecewakanku!"