Tuesday, April 23, 2013

MAAF :'|


Asif Jiddan.

Pesan Rasulku

LAHAWLAWALAQUWWATAILLABILLAH .
Tiada kekuatan lain selain kekuatan-NYA .
Asif jiddan . Maaf . Segala yang aku tintakan , bukan untuk meraih pujian atau menunjuk-nunjuk dan sebagainya . DIA Maha Mengetahui Segala-galanya ! Mengetahui apa niatku , mengetahui apa yang tersembunyi dalam hatiku ! Hanya DIA Yang Tahu ! 
Astaghfirullahalazim . Semoga Allah mengampuniku . Aku tahu ini ujian-NYA buat diriku . Aku tidak akan lemah . Sama sekali tidak .
Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud : Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: Kami beriman, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan) ? Dan demi sesungguhnya ! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka , maka (dengan ujian yang demikian) , nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta . (Al-Ankabut: 2-3)


 Rasulullah s.a.w. bersabda: "Golongan yang paling kuat diuji dengan bala adalah golongan para Nabi, kemudian golongan yang mengikuti mereka dan seterusnya".

 Rasulullah s.a.w. juga bersabda: "Sesungguhnya, jika Allah s.w.t. mencintai sesuatu kaum, maka mereka akan diuji. Andainya mereka redha dengan ujian tersebut, maka baginya keredhaan Allah s.w.t…"
Baru ditegur sudah hendak melentingkah? Oh, maaf. Kalau dulu mungkin ya. Kini aku bukan lagi ''aku'' yang dulu . 

''Sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang sabar..'' - (Al-Baqarah;153)

Aku tahu . Setiap langkah , setiap perilaku , setiap bait bicaraku akan diawasi . Ribuan malah jutaan mata akan melihat gerak geri dan hanya menunggu masa untuk dikritik segala kekurangan . Tapi , aku tidak akan lupa DIA juga mengawasi . Pengawasan DIA yang aku gentarkan , bukan pengawasan manusia . Mereka tiada beza denganku . Mereka juga hamba-NYA . Yang membezakan adalah iman dan taqwa . 
Aku menerima teguran dengan hati terbuka . Menegur jangan sampai menghina kerana kelembutanku juga bisa bertukar tegasnya bicara ! Tapi jangan khuatir , aku tidak akan mengucapkan sesuatu yang sia-sia . 
InsyaAllah , segala hinaan akan ku telan kerana aku tahu dan aku sedar , Rasulku diuji lebih daripada aku . 
Asif jiddan ya sahabat seandainya setiap bait bicaraku menyakiti hatimu atau kau rasakan aku menunjuk-nunjuk . Satu tegasku . Jangan terburu-buru dalam menghukum . Asif jiddan juga andai kau terasa . Aku hanya menegaskan . Mahu terima atau tidak , itu hakmu . DIA Maha Mengetahui apa yang aku tidak ketahui .

Asif . Asif . Asif .
Maaf . Maaf . Maaf .
Moga Allah melindungi hamba2NYA :')

No comments: